Σχολεία σε όλο τον κόσμο!
Το σχολείο είναι ένας εκπαιδευτικός χώρος, ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να ενθαρρύνει τους μαθητές να μαθαίνουν υπό την καθοδήγηση των δασκάλων τους. Η λέξη προέρχεται από το ελληνικό "σχόλη" που είχε την έννοια της απραξίας, του ελεύθερου χρόνου και της αργίας.
Η λέξη πήρε τη δευτερεύουσα σημασία της "συζήτησης" με την οποία πέρασε και στα λατινικά ως "schola", καθώς Έλληνες και Ρωμαίοι θεωρούσαν τη συζήτηση ως τον καλύτερο τρόπο για να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους, ενώ αργότερα πήρε την έννοια του μέρους στο οποίο γίνονταν αυτές οι συζητήσεις. Από το λατινικό schola η λέξη πέρασε και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές γλώσσες, ως school, ecole, schule κ.α.
Πλωτό σχολείο υπάρχει και στο Μαρόκο, το οποίο στηρίζει πάνω από 100 παιδιά καθημερινά, ακόμη και σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Κίνα, Ινδία
Σχολείο στη Νότια Κίνα σε μια από τις φτωχότερες επαρχίες της χώρας. Το 1984 αποφασίστηκε από τις τοπικές αρχές, λόγω έλλειψης πόρων, να στεγαστεί το Δημοτικό Σχολείο της περιοχής σε ένα σπήλαιο. Από τότε το σχολείο λειτουργεί κανονικά.
Στην Ινδία πάνω από 4.000 μαθητές εκπαιδεύονται στους σταθμούς των τρένων. Ο λόγος για το ιδιότυπο αυτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι πως πάρα πολλά παιδιά πηγαίνουν από το πρωί στις αποβάθρες για να ζητιανέψουν, αντί να βρίσκονται στα σχολεία τους.
ΗΠΑ, Σουηδία
Το Γυμνάσιο Harvey Milk στη Νέα Υόρκη ιδρύθηκε για να παρέχει εκπαίδευση σε όσους μαθητές φοβούνται ότι θα μπορούσαν να πέσουν θύματα σχολικού εκφοβισμού και κακοποίησης στα παραδοσιακά σχολεία. Φέρει το όνομα του διάσημου υπερασπιστή των δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων και πολιτικό Harvey Milk και κατά καιρούς έχει δεχτεί αγωγές από ομοφοβικές οργανώσεις.
Σχολείο ουδέτερου φύλου υπάρχει και στη Σουηδία με τους καθηγητές να αποφεύγουν τη χρήση αντωνυμιών, όπως "αυτός" και "αυτή" και στόχο να καταπολεμηθούν έμφυλα στερεότυπα.
ΗΠΑ
Ένα από τα μοναδικά στο είδους τους σχολεία, στο οποίο χρησιμοποιούν αποκλειστικά υπολογιστές. Είναι το "Σχολείο του μέλλοντος" στη Φιλαδέλφεια, όπου μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν χρησιμοποιούν καθόλου βιβλία, τετράδια και στυλό.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στα σχολεία καριέρας, στα οποία η διδασκαλία δεν γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο, δεν υπάρχουν καθηγητές, αλλά σύμβουλοι - επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο πεδίο ενδιαφέροντος των μαθητών. Οι έφηβοι μαθαίνουν αποκλειστικά και μόνο αυτά που χρειάζονται για τς μελλοντικές καριέρες, τις οποίες έχουν επιλέξει.
Χωρίς αίθουσες διδασκαλίας είναι και το σχολείο - γραφείο, στο οποίο ο κάθε μαθητής αντί για θρανίο έχει το δικό του γραφείο, τον δικό του υπολογιστή και το δικό του πλάνο εργασίας.
Ολλανδία
Ένα σχολείο κατά της απρόσωπης προσέγγισης, το σχολείο Steve Jobs στο Άμστερνταμ, όπου κάθε μαθητής παρακολουθεί ένα αποκλειστικά ατομικό πρόγραμμα εκμάθησης με βάση τα ταλέντα του, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του, το οποίο αναπροσαρμόζεται κάθε έξι εβδομάδες.
Δανία
Πάνω από 1000 μαθητές Λυκείου παρακολουθούν μαθήματα σε έναν τεράστιο γυάλινο κύβο στην Κοπεγχάγη, όχι σε αίθουσες, αλλά σε άνετους καθιστικούς χώρους με σκοπό να ενισχυθεί η δημιουργική σκέψη τους και να ενθαρρυνθεί η ευελιξία.
ΗΠΑ, Καναδάς, Φιλανδία
Στο ελεύθερο σχολείο του Μπρούκλιν δεν υπάρχουν προγράμματα σπουδών, ούτε σχολικοί κανονισμοί. Οι κανόνες μπαίνουν από τους μαθητές, οι οποίοι αποφασίζουν τι μάθημα θα παρακολουθήσουν, τι ώρα θα βγουν διάλειμμα, πότε θα παίξουν και πότε θα κοιμηθούν. Για εργασίες, βαθμούς και εξετάσεις ούτε λόγος.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στο σχολείο χωρίς μαθήματα στο Τορόντο του Καναδά με τους εκπαιδευτικούς να βρίσκονται περισσότερο σε θέση παρατηρητή που απλά συμβουλεύουν τους μαθητές.
Και στη Φιλανδία όμως υπάρχει τέτοιο σχολείο, στο οποίο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές είναι ελεύθεροι να καθίσουν σε όποιο σημείο θέλουν και να συνομιλήσουν με τους φίλους τους. Μπορούν ακόμη να ξαπλώσουν στους καναπέδες και να κοιμηθούν αν αισθάνονται κουρασμένοι.
Ιαπωνία, Ασιατικές χώρες
Στον αντίποδα του ελεύθερου σχολείου, στο Τόκιο πάνω από τα μισά δημόσια σχολεία απαγορεύουν σε μαθητές και μαθήτριες να βάφουν τα μαλλιά τους, λόγω της προσήλωσης τους στην κουλτούρα της ομοιογένειας.
Η Ασία φημίζεται όμως και για τις πολύ αυστηρές τιμωρίες που επιβάλλονται στους μαθητές όταν αργούν ή μιλούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, όπως το να σταθούν ανάποδα για αρκετή ώρα.
Στην Ελλάδα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πρώτη ιδεολογική οριοθέτηση των Πειραματικών Σχολείων, πριν από περίπου έναν αιώνα, δεν ήταν άλλη από το να αποκτήσει ο μαθητής, ως εσωτερική ανάγκη, την αίσθηση του καθήκοντος, αλλά και να καταπολεμηθούν εθνικά ελαττώματα, όπως η ανοργανωσιά.
Είναι σαφές πως ο καθρέφτης κάθε κοινωνίας περνάει από την εκπαίδευση την οποία παρέχει.