Ακαδημαϊκά Αντισταθμίσματα

Δεν είναι λίγες οι φορές που ο "άγνωστος χ" έχει φιλοξενήσει την άποψη εκπαιδευτικών, οι οποίοι με επιχειρήματα προσπαθούν να δώσουν το στίγμα της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Οι Έλληνες μαθητές βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στις χαμηλότερες θέσεις της Ευρώπης από πλευράς γνωσιακού επιπέδου με αρκετά μειωμένη απόδοση, όχι μόνο στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, αλλά και στην κατανόηση κειμένου, κάτι που έχει άμεση σχέση με τις μεθόδους διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας.

Ας μας προβληματίσει το παρακάτω κείμενο ενός εκπαιδευτικού και ας έχουμε πάντα στο μυαλό μας τη διαχρονική ρήση του Σωκράτη, πως η μόρφωση, όπως μια εύφορη γη, φέρνει όλα τα καλά.

"Τον τελευταίο καιρό κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος οι ευσεβείς πόθοι ότι οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις δεν θα γίνουν στο τέλος της χρονιάς ή ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν θα ισχύσει φέτος, αλλά από την ερχόμενη χρονιά. 

Αυτά τα αντανακλαστικά προδίδουν μία κοινωνία μαθημένη να ζητά ακαδημαϊκά αντισταθμίσματα όταν πλήττεται και μία αμβλυωπική πολιτεία που δεν διστάζει να εξευμενίζει τις όποιες αντιδράσεις ανοίγοντας απλώς διάπλατα προς πάντες τις πόρτες της επόμενης εκπαιδευτικής βαθμίδας. 

Τα καταστροφικά αποτελέσματα αυτής της πολιτικής σε συνδυασμό με άλλες στρεβλώσεις της ελληνικής εκπαίδευσης είναι εμφανή και μετρήσιμα. Η Ελλάδα είναι μονίμως ουραγός σε κατατάξεις που αξιολογούν τις δεξιότητες εφήβων και ενηλίκων (PISA, PIAAC). Είναι κοινός τόπος πως για να αποκτήσει κανείς δεξιότητες που θα τον ωφελήσουν σε προσωπικό (και συλλογικό) επίπεδο, οφείλει να κοπιάσει. Με τη λογική της ήσσονος προσπάθειας δεν αναπτύσσονται οι δεξιότητες κανενός. 

Η προετοιμασία των μαθητών πρέπει να είναι συνεχής. Η παραίτηση από την εκπαιδευτική διαδικασία το μόνο που καταφέρνει είναι να πλήττει τις απαραίτητες βάσεις για τις επόμενες τάξεις. Εξάλλου, τα ποσοστά των νέων που δεν καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους είναι από τα υψηλότερα της Ευρώπης. 

Πράγμα που σημαίνει πως οι μαθητές που εισάγονται χωρίς τα απαραίτητα εκπαιδευτικά εφόδια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σχολής τους ώστε να πάρουν το πτυχίο τους. 

Το διάβασμα δεν πρέπει να γίνεται μόνο για τις εξετάσεις, είναι παρακαταθήκη για το μέλλον κάθε μαθητή."

Γιάννης Τσουκαλοχωρίτης - Μυτιλήνη

Δημοφιλείς αναρτήσεις