Ενήλικος αριθμητισμός: βασικός δείκτης των fake news στην υγειονομική κρίση.

Αριθμητισμός ονομάζεται η ικανότητα χειρισμού αριθμών και δεδομένων με σωστό τρόπο. Ιδιαίτερα για τα μαθηματικά, ο μαθηματικός γραμματισμός είναι η ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίσει και να κατανοήσει το ρόλο που έχουν τα μαθηματικά στον κόσμο, να διατυπώνει σκέψεις και κρίσεις με επιχειρήματα και να μπορεί να εμπλέκει τα μαθηματικά στη ζωή του, με τρόπο που να τον μετατρέπει σε δημιουργικό και σκεπτόμενο πολίτη.


Τα θεμέλια της ενάριθμης συμπεριφοράς μας ξεκινούν από την παιδική ηλικία. Το σχολείο είναι υπεύθυνο να καλλιεργήσει στους μαθητές αυτή τη συμπεριφορά, αν και έχει παρατηρηθεί πως το χάσμα μεταξύ σχολικών μαθηματικών και μαθηματικού γραμματισμού είναι μεγάλο σε πολλές χώρες.

 

Ο ενήλικος αριθμητισμός είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί, αφού τα μαθηματικά δεν αντιμετωπίζονται σαν ένας απομονωμένος τομέας, αλλά σαν ένας τομέας ενσωματωμένος σε διάφορες οπτικές της ζωής και εντοπίζεται σε πολλά, αν όχι σε όλα, τα κοινωνικά γεγονότα. Ουσιαστικά αποτελεί έναν όρο που χρησιμοποιείται και περιλαμβάνει γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζονται, για να διευκολύνουν τους ενήλικες στις μαθηματικές απαιτήσεις ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, καθώς επίσης και για να τους βοηθήσει να συμμετέχουν στην κοινωνία σαν ενημερωμένοι πολίτες.

 

Η μαθηματική ικανότητα, και κατ’ επέκταση ο μαθηματικός γραμματισμός προϋποθέτει τις εξής δεξιότητες:

1) μαθηματική σκέψη

2) κατασκευή και επίλυση μαθηματικών προβλημάτων

3) μαθηματική μοντελοποίηση

4) αιτιολόγηση βάσει μαθηματικών

5) αναπαράσταση πληροφοριών με μαθηματικά εργαλεία

6) χειρισμό μαθηματικών συμβόλων

7) επικοινωνία με τα μαθηματικά και τη χρήση εργαλείων, βοηθημάτων και της τεχνολογίας

 

Τι σχέση μπορεί να έχουν τα παραπάνω με την covid-19 και τις ψευδείς ειδήσεις γύρω από αυτόν;

 

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, όσοι δεν διαθέτουν επαρκή μαθηματικό γραμματισμό είναι πιο επιρρεπείς στην υιοθέτηση παραπλανητικών πληροφοριών για τον κορωνοϊό.

Η συγκεκριμένη έρευνα από το πανεπιστήμιο του Cambridge συνέλεξε δεδομένα από πέντε χώρες και ταυτόχρονα συμπέρανε ότι η βελτίωση των αναλυτικών δεξιοτήτων των ανθρώπων μπορεί να αντιστρέψει την πορεία παγίωσης ενός γενικευμένου καθεστώτος «fake news» πάνω στην υγειονομική κρίση.

Οι πέντε επιμέρους εθνικές έρευνες (Αγγλία, Ισπανία, Ιρλανδία, ΗΠΑ, Μεξικό) που συνθέτουν την τελική, με τήρηση της αναλογίας σε ηλικία και φύλο, έγιναν εντός του 2020, ώστε να αξιολογήσουν την παραπληροφόρηση και την επίδραση που έχει σε υγειονομικές συμπεριφορές του κόσμου.

 

Ο πιο συνεπής δείκτης για την μειωμένη επιρρέπεια στην παραπληροφόρηση είναι ο μαθηματικός γραμματισμός, η ικανότητα δηλαδή να εμπεδώνει και να εφαρμόζει κανείς ευρεία ποσοτικές πληροφορίες. 

Το επίπεδο μαθηματικού γραμματισμού κάθε χώρας υπολογίστηκε με βάση τρία διαφορετικά μαθηματικά τεστ που πραγματοποίησαν οι συμμετέχοντες. Συγκεκριμένα, τους παρουσίασαν εννέα ισχυρισμούς για την covid-19, από τους οποίους μερικοί ήταν ψευδείς (για παράδειγμα, ότι τα δίκτυα 5G μας κάνουν πιο ευάλωτους στον κορωνοϊό), ενώ άλλοι αληθείς (για παράδειγμα, ότι οι διαβητικοί ανήκουν στις ομάδες υψηλού υγειονομικού κινδύνου). Ακόμη, ερωτήθηκαν για το βαθμό επικινδυνότητας που αποδίδουν στον ιό, το βαθμό συμμόρφωσης στις υγειονομικές οδηγίες και τη πιθανότητα να εμβολιαστούν αν υπήρχε διαθέσιμο εμβόλιο (η έρευνα έγινε πριν την κυκλοφορία των εμβολίων).

Υπάρχουν βέβαια και επιστήμονες που θεωρούν ότι η επιρρέπεια στην παραπληροφόρηση πηγάζει και από τις πολιτικές απόψεις, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι εξαρτάται από τις διανοητικές ικανότητες, όπως ανέφερε ο συγγραφέας της έρευνας. «Θεωρώ ότι και τα δύο σχετίζονται. Και ξαφνιάστηκα που είδα την αριθμητική να παίζει τόσο καθοριστικό ρόλο σαν βασικός δείκτης», σημείωσε. «Με μία έννοια χαίρομαι για αυτό το εύρημα, γιατί μου δίνει ελπίδα πως υπάρχει μια λύση στο πρόβλημα», κατέληξε.

Δημοφιλείς αναρτήσεις